Za nami kolejna konferencja podsumowująca Raport Touroperatorzy 2019 – wydanie specjalne Wiadomości Turystycznych. Tegorocznymi prelegentami byli dr Krzysztof Łopaciński z Instytutu Turystyki Szkoły Głównej Turystyki i Rekreacji Vistula oraz dr Piotr Kociszewski, prodziekan Wydziału Turystyki i Rekreacji Szkoły Głównej Turystyki i Rekreacji Vistula i wykładowca na Uniwersytecie Warszawskim. Dr Krzysztof Łopaciński przedstawił sytuację na rynku światowym, ale odniósł się również do dyskusji o naszym rodzimym. Jego zdaniem w tym roku lepsze wyniki finansowe touroperatorzy będą zawdzięczać wyższym cenom a nie większej liczbie klientów. Piotr Henicz, wiceprezes Itaki, potwierdził, że turyści wydają średnio o 250 zł więcej na osobę, a sprzedaż idzie lepiej niż przed rokiem. Wiceprezes zwrócił też uwagę na rosnące zainteresowanie usługami dodatkowymi, które stanowią już 2 proc. wszystkich przychodów Itaki, zwrócił też uwagę, że czasy, kiedy touroperatorzy realizowali własne cele sprzedażowe, minęły. Dziś trzeba przede wszystkim spełniać oczekiwania klientów.
Adam Górczewski, rzecznik prasowy Grecosa potwierdził, że klienci chętniej kupują droższe wycieczki, a mimo informacji o spadającym zainteresowaniu Grecją, kierunek ponownie przyciąga więcej klientów niż przed rokiem. Sławomir Szulc, prezes Exim Tours odniósł się do dynamicznego pakietowania, o którym szerzej opowiadał dr Łopaciński. Zdaniem Szulca ten segment rynku dobrze się rozwija, co nie oznacza, że wyjazdy czarterowe będą tracić na znaczeniu. W czasie dyskusji nie zabrakło rozmów o turystyce krajowej. Teresa Buczak, dyrektor Departamentu Strategii i Marketingu Polskiej Organizacji Turystycznej podkreślała, że liczba przyjazdów z zagranicy do Polski rośnie, ale POT stara się zachęcić Polaków do zwiedzania własnego kraju. Krzysztof Piątek, prezes PZOT dziwił się, dlaczego rodzimi touroperatorzy nie są zbyt zainteresowani ofertą krajową.
Wśród gości nie zabrakło przedstawicieli linii i portów lotniczych. Leszek Chorzewski, prezes Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa/Modlin w przyszłym roku spodziewa się 100-procentowego wzrostu liczby klientów, także dzięki rozwijającej się współpracy z touroperatorami. Duża część konferencji poświęcona była sytuacji na rynku w Polsce – przedstawił ją dr Piotr Kociszewski, który zwrócił uwagę na wielowymiarowość branży i mnogość wyzwań, z jakimi stykają się biura podróży. Overtourism, konieczność spełnienia oczekiwań klientów, wycieczki tematyczne, oferty dostosowane do różnych grup klientów, ale też zbyt wysokie zabezpieczenia finansowe dla touroperatorów, czy toczące się dyskusje wokół regulacji lub uwolnienia zawodu przewodnika to problemy, które w tym samym stopniu dotykają turystycznych gigantów co średnie i małe firmy. O nich też należy pamiętać, analizując branżę w szerokim ujęciu. MG
Zgodnie z zapowiedzią przesyłamy prezentację z konferencji (można ją pobrać klikając w tytuł):
Prezentacja Ranking 2019 Touroperatorzy. Turystyka wyjazdowa.
dr Piotr Kociszewski, Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Turystyki i Hotelarstwa Vistula
Prezentacja Akademia Bezpiecznej Podróży
Pełny raport dostępny dla prenumeratorów "Wiadomości Turystycznych" oraz w księgarni.
Kup Raport Touroperatorzy 2019